Kategorie článků:
NÁZORY: Bimba aneb čisté nebe
Čtrnáctého ledna je to právě pětatřicet let, co umřel: Bimba. Občanským jménem Bohumil Konečný. Ještě před dvaceti lety velká neznámá. Pokud by kategorie „prokletý básník“ platila i ve výtvarném umění, pak by byl Bimba v československé kultuře po druhé válce na...
NÁZORY: Kosmas jako Kafka?
Pokud jde o velká literární výročí, bylo to loni víc než snadné. Franz Kafka bral se svou stovkou od smrti všecko. A možná ještě víc: jeho génius, vyrostlý z Prahy, rezonuje po celém globu, v desítkách jazyků, a zdaleka nejenom v literatuře – taky ve filmu, v komiksu, na...
Opera u soudu
Pamatuje si ještě někdo, jak Sobotkova vláda v roce 2017 plošně zvedla tarifní platy?
Bulvár o Smetanovi?
O našem hudebním velikánovi se učí v hodinách hudební výchovy, asi ještě o Antonínu Dvořákovi a snad Leoši Janáčkovi, pochybuji, že se žáci dozvědí o Bohuslavu Martinů, natož třeba o Josefu Sukovi a dalších.
No more light design!
Poslední dobou se nám tady rozšířil takový nešvar jménem light design.
Obzory nejen HaDivadla
Původem prostějovské, od roku 1985 brněnské HaDivadlo slaví letos padesát let existence. V rámci celosezonních akcí věnovaných této události uspořádalo ve dnech 10. a 11. října ve svých prostorách v brněnské Alfa pasáži Scénickou konferenci: HaDivadlo v proměnách času.
Retro není nevinné
Navštívil jsem 16. října první reprízu inscenace operety Oskara Nedbala Polská krev v Krušnohorském divadle v Teplicích.
Já bych tě měla dát k sódu!
Křičí Těsnohlídkova a Janáčkova liška Bystrouška na Jezevce. Ale kdo by se s tebou mazal!
Hrát divadlo se musí umět!
Mluvené, slyšené, v případě titulků čtené divadlo. Tak o letošním ročníku plzeňského mezinárodního festivalu mluví kdekdo.
Thespidovu káru potáhne Jana Machalická
A já osobně se těším, že příští vstupní úvodník už bude psát někdo jiný, mladší, kdo se nezakecá! zakončil jsem v lednu první Slovo tohoto ročníku Divadelních novin v naději na proměnu Společnosti pro Divadelní noviny a na předání šéfredaktorského křesla mladému...
A bude po našem!
Podstatné materiály z razantního čištění slovenské kultury ministryní Martinou Šimkovičovou jsme publikovali na iDN. Udeřila bolševickou tvrdou pěstí, jak to známe z naší normalizace z počátku sedmdesátých let.
Zlatá Praha cestou ke konzumu
Měl jsem moc rád Zlatou Prahu a dlouhá léta jsem se podílel na dramaturgii její doprovodné „živé“ části – setkání se slavnými osobnostmi tanečního divadla a projekce jejich děl a trailerů, představení na vnitřních i venkovních jevištích.
Rodinná historie s přesahem
Na své malé antikvární scéně uvádí Dejvické divadlo lehce stylizované scénické čtení, vzpírající se všem soudobým módním trendům, a pokud se nemýlím, hraje se už dva roky bez pozornosti kritiky a publicistiky.
Když někdo vyčouhne z řady
Hana Strejčková charakterizovala ve Slovu na protější straně Divadelek jubilejní 30. ročník světového kongresu Mezinárodní asociace divadelních kritiků AICT/IATC a přidruženou kafkovskou konferenci.
Víra tvá tě uzdraví?!
Spousta času uběhla, spousta kávy se vypila a spousta se toho řekla ke statusu umělce a umělkyně. Co nám dříve přišlo jako divné zaklínadlo, teď se stalo běžným.
Řeči o Smetanovi
Do televizního cyklu Historie.cs pronikl 5. května díky moderátorovi Jiřímu Šestákovi Bedřich Smetana. Mohlo o Mistrovi debatovat víc lidí než jen Pavel Kosatík, Jiří Nekvasil a Vladimír Franz, vágně prakticistní úvahy o Smetanovi předtočil Jakub Hrůša, do skutečné diskuse...
Děkujeme!
V předminulém čísle jsem psala glosu o tom, že divadelní soubor Maso Krůtí, kterého jsem produkční, nedostal na rok 2024 celoroční grant od Ministerstva kultury.



