Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2025

ročník 34
14. 10. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Kritika

RECENZE: Veselá vdova i bez hudebního šarmu diváky potěšila

Poprvé za devět let existence Noci s operou (projekt Divadla J. K.Tyla Plzeň) byla v Amfiteátru Lochotín uvedena opereta – slavná Veselá vdova Franze Lehára. Tato open air produkce byla přenesením úspěšné koprodukční inscenace DJKT a Hudebního divadla Karlín v režii Martina Otavy, která měla premiéru v Novém divadle v roce 2019 a v obnovené premiéře se tam v příští sezoně vrátí.

Dílo nyní nastudoval šéf plzeňské opery Jiří Petrdlík, orchestr byl ukryt mezi vysokým schodištěm horizontálně členícím scénu a stěnou amfiteátru, pěvci sledovali dirigentova gesta na obrazovkách. Martin Otava se ve své původní režii soustředil na vlastní příběh, postavy a jejich vztahy, aniž by dodával paralelní či jiné děje, zápletku vyprávěl srozumitelně se smyslem pro specifiku žánru. Michal Lieberzeit přenesl jeho inscenaci jen schematicky. Pěvci sice věděli, odkud a kam mají přijít, ale charaktery postav a herecké akce byly nedopracované, příchody a odchody na rozsáhlém jevišti vázly, zbytečné pauzy citelně brzdily gradaci děje. Využití historických automobilů pro příjezdy a odjezdy hlavních postav, Danila a Hanny spíše zdržovalo. Menší role v celkovém dění na scéně zapadaly, některé z ansámblových výstupů byly inscenovány nepřehledně, jako třeba taneční výstup v Hannině zámku, kde šanson šesti grizetek zpíval celý sbor, a především samotný závěr, jehož vyznění bylo zcela nejasné. Inscenování orchestrálního úvodu mělo navodit atmosféru života v městských ulicích, ale chaotické hemžení lidí, psů a nijak neodůvodněný tanec jeptišek s charakterem hudby nekorespondovalo. Rozměrné pódium bylo prázdné bez kulis. Rozlišení prostředí (salón na ambasádě, zahrada a zámek Hanny Glawari) obstaraly působivé videoprojekce, ale sporé a nevýrazné dekorace občas splývaly s okolím.  Hojné byly ovšem pyrotechnické efekty druhé poloviny produkce, které vyvrcholily ohňostrojem. Efektní kostýmy Dany Haklové byly v tomto konceptu zásadním výtvarným prvkem.

Veselá vdova, foto: Martina Root

Zpěvní texty zůstaly v překladu Evy Bezděkové, mluvené přepracoval Martin Otava. Vyhnul se nadměrné aktualizaci, až přehnaně však zvýraznil (zřejmě pro Pavlu Břínkovou) roli Praskovji Pričič; pro ni dopsané promluvy doplněné operetními popěvky drhnou a působí neorganicky. Do  třetího jednání  pak vložil populární kankán z Orfea v podsvětí Jacquese Offenbacha. Produkce nebyla ideálně ozvučena, jednotlivé sekce orchestru byly zvukově nevyrovnané stejně jako jejich proporce k hlasům pěvců. Objevovaly se výpadky portů, ten kritický při scéně Danila s Njegušem se protagonistům podařilo vtipně obrátit v humornou scénku. Nazvučená produkce jistě nemůže mít tutéž plastičnost jako přirozené živé provedení, ale charakter kompozice lze zachovat. Pod taktovkou Jiřího Petrdlíka zněla však Lehárova barevná hudba v jednotné dynamice břeskně a hutně, ve strojovém tempu zanikly finesy a operetní esprit.

Výkony sólistů však daly zapomenout na nedotaženosti produkce. Sympatický Michal Bragagnolo jako Danilo zpíval vyrovnaně s jistými výškami a bylo mu i dobře rozumět; vytvořil přirozenou postavu charismatického bonvivána. Výkon Lívie Obručník Vénosové v titulní roli místy provázely intonační nepřesnosti především ve vyšší poloze, srozumitelnost zpívaného textu byla minimální a celkově její Hanna působila odtažitě, bez vnitřního ohně. Ten naopak nechyběl Radce Sehnoutkové jako šarmantní Valencii, její pěvecký výkon byl kvalitní a svůj herecký a pohybový talent zúročila v opulentní taneční scéně s grizetkami. Tomáš Kořínek jako Camille de Rosillon zazpíval náročný part suverénně, herecky byl zcela přesvědčivý a jako jedinému mu bylo rozumět velmi dobře po celý večer. Výtečnou postavu ztvárnil v baronu Zetovi Pavel Klečka a vtipnou figuru v roli úředníka vyslanectví Njeguše rtuťovitý Dalibor Gondík. Vytvořili spolu zdravě komediální, dobře sehranou dvojici. Představitelé dalších rolí v celku splývali, výrazněji působili Jiří Kubík (Kromow) a Petra Tion (jeho žena Olga), Pavla Břínková zbytečně přehrávala. Sbory (Josef Kurfiřt, Jakub Zicha) byly nevyrovnané s takřka nulovou srozumitelností textu. Výborně se do produkce zapojil balet (choreografii Martina Šintáka adaptovali Jiří Pokorný a Richard Ševčík).

Že i bez Lehárovy lehkosti a hudebního šarmu Veselá vdova publikum potěšila, dokládal četný aplaus během představení a ovace po jeho skončení. S hojnou účastí diváků (cca 5 200) je to jasný důkaz, že operetu jako žánr má publikum rádo. V celorepublikovém kontextu, kdy jsou operetní kusy hrány jen sporadicky, je uvedení Veselé vdovy vítaným počinem.

Franz Léhar: Veselá vdova. Hudební nastudování: Jiří Petrdlík, režie, překlad a úprava mluvených textů: Martin Otava, překlad pěveckých textů: Eva Bezděková, kostýmy: Dana Haklová, scéna: Lukáš Kuchinka        Divadlo J. K. Tyla Plzeň, amfiteatr Lochotín Plzeň, premiéra 27. června 2025

 


Komentáře k článku: RECENZE: Veselá vdova i bez hudebního šarmu diváky potěšila

  1. Petr Kabát

    Avatar

    By mě zajímalo kolík už těch opetet paní recenzentka ve svém životě viděla??

    15.07.2025 (17.49), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,