Jen tak cestou z divadla (No. 9)
V přehledu filmových nabídek mě zaujaly dva filmy – Ida a Cesta ven. Stihla jsem oba! A oba se mě osobně dotkly. Jeden geneticky – spolu s rodinným prokletím padesátých let, druhý charakterem ústřední postavy a způsobem, jakým se bránila životnímu určení.
Hlavním tématem obou bylo osudové stigma – cejch – bejt cikán nebo žid. Obě hlavní představitelky se s ním potýkaly. Marně.

V případě filmu Ida vypráví režisér v černobílém snímku příběh židovky-jeptišky.
Mladá novicka Anna se těsně před složením slibu setká se svou tetou, o které dosud neměla tušení. Wanda, sestra její matky, je bývalá komunistická prokurátorka s krvavou minulostí, zlomená žena, která chce na běsy své minulosti zapomenout v živočišných náručích náhodných známostí. Za války ztratila rodinu sestry i svého syna, pak ztratila ideologii. Je smýkána životem. Sama, bez iluzí, bez vztahů, bez lásky, štastná pouze v obětích a zapomnění s alkoholem. Pomáhá odkrýt Anně rodinné tajemství a prozradí ji její pravé jméno – Ida.

Raná šedesátá léta jsou sice stále ještě spojena pupeční šňůrou s nedávnými tragediemi, ale už v nich zaznívá jazzová hudba. FOTO archiv
Postupně před ní odhaluje nejen minulost, ale i přítomnost. Raná šedesátá léta jsou sice stále ještě spojena pupeční šňůrou s nedávnými tragediemi, ale už v nich zaznívá jazzová hudba. Vine se z prostor oprýskaných domů, klíčí mezi prasklinami ve zdech a vystrkuje mladý křehký výhonek.
Jak moc mi to připomíná dobu, kdy jsem se vrátila z vyhnanství a nasávala čerstvý vzduch velkoměsta. Město! Plné světel, aut, tramvají, divadel, nástrah, dobrodružství a vináren! Už jsem si zvykla na pater noster. Ještě jsme neměli telefon, ale budka byla před domem. Když jsem usínala, slyšela jsem zvuk milionového velkého světa a otevřeným oknem ke mně přicházel nový začátek! A také těžká zkouška hledání a rozplétání rodinných tragédií.

Minulost je zažrána jak v lidech tak i v prostředí. FOTO archiv
Zaměřením se na atmosféru, na prostředí a soustředěním se jen na základní dějovou linku docílil režisér Pawel Pawlikowski naprosto koncentrovaný detailní popis raných šedesátých let v Polsku. Příběh sledujeme okem dokonale vedené kamery. Odvíjí se pomalým tempem, převyprávěn de facto třemi aktéry, kteří jsou zastoupeni třemi charaktery – hledající Idou, pesimistkou Wandou a mladým saxofonistou – optimistou. Ale ani opojení hudbou, volné vdechnutí svobody, procitnutí ženskosti a touha zamilovat se nestačí na Idinu přeměnu. Minulost je zažrána jak v lidech tak i v prostředí. Od louží na venkovských silnicích a chladných ubytoven až k vrahům do lesa.

Dvě ženy zbyly uprostřed hledání, polapeny krvavou historií. FOTO archiv
Dvě ženy zbyly uprostřed hledání, polapeny krvavou historií. Oscilují mezi řešením a vzdáním se. Ida nemá odvahu vstoupit do života s jeho krutostmi a zvířecími pudy, ale ani s jeho slastmi. Raději utíká do sevřených pout řeholního řádu s přesnými pravidly; do ústraní bez ohrožení. Netroufá si na surový tvrdý zápas života.

Od ztráty Boha k Bohu. FOTO archiv
Pohodlnější je vrátit se za zeď kláštera, do kterého ji před lety odnesl vrah jejích rodičů, a žít život odříkání. Boha ztratila, a tak se vrátila pod ochranitelská křídla kláštera chráněna před životem i jeho nespravedlností. Od ztráty Boha k Bohu…

Mladá romská žena se v Cestě ven s urputností danou jen málokomu vzpírá svému údělu. Snaží se žít obyčejný život. Mít práci, manžela a děti, které by chodily do školy. Ale čelit vlastnímu zatracení je tvrdý, houževnatý zápas. Soustavně a zaťatě jde proti větru. Bojuje se svou determinací, s předsudky lidí, s pravidly nastavenými většinovou společností. S bídou, dluhy a ponižováním… A dostává jen jednu ránu za druhou.

Snaží se žít obyčejný život. FOTO archiv
Pláču, protože je skoro jasný, že je to marnej zápas. Snad jen to – „skoro“ – mi dodává trochu optimismu. Neboť žena, která má tolik síly, inteligence, tolik mravnosti, snad ani nemůže prohrát. Její životní rozhodnutí a postupy mi připomínají moje, když jsem se potýkala se svými strašáky z padésátých let. Její racionalita mi připomíná mě v těžkých chvílích, kdy se člověk na nic jiného nemůže spolehnout, jenom na rozum. Jinak by se zbláznil. Přece není možné, aby veškerá její energie byla k ničemu, aby nebylo žádné východisko. Pouze osudové prokletí.

Režisér Petr Václav si vybral konkrétní lokalitu ostravské městské části Přívoz jako jedno z míst pro natáčení svého snímku. FOTO archiv
Chovám se k tomu filmu jako k dokumentárnímu snímku. Tak moc se mě dotkl – prostředí, výběr typů, hudba. Režisér Petr Václav obsadil role neherci, to jistě dodalo onu průkaznou autenticitu. Hloubková znalost prostředí, přesně vystavěné situace, dokonalý psychologický popis lidí a jejich chování jsou ohromující. Jejich role v příběhu je přesně určena, všechno do sebe zapadá jako do škatulky.
To je ostatně signifikantní pro oba filmy. Nic není navíc, nic nechybí – snad jen šťastný konec.
///
Více o snímku Ida na i-DN: Clown Bilbo bloguje (No. 39)
Více o snímku Cesta ven na i-DN: (Ne)rovnováha soucitu
Komentáře k článku: Jen tak cestou z divadla (No. 9)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)




Jan Burian
Pěknej blog.
Budu sem chodit pravidelně.
Díky.
06.09.2014 (18.20), , Trvalý odkaz komentáře,
Josef Herman
Krásné citlivé psaní!
07.09.2014 (9.16), , Trvalý odkaz komentáře,